دات نت نیوک
پیشرو در بومی سازی نیازمندی های صنعت برق و انرژی 

تولید برق از طریق بازیابی گاز فلر

درعرصه رقابت جهاني ودرراستاي توليد بيشتر،هزينه كمتر،صنايعي موفق خواهند بودكه دراين رقابت با تحقيقات ومطالعات بيشتر،موفق به يافتن راهكارهايي جهت جلوگيري ازاتلاف درمصرف انرژي وجلوگيري ازآلودگي محيط زيست گردند.صنايع پالايش نفت ،گازوپتروشيمي نيز كه به عنوان يكي از مصرف كننده هاي عمده انرژي محسوب مي شوداز اين امرمستثني نمي باشد .در اغلب فرآيندهاي شيميايي مانند پالايشگاههاي نفت ،گازوپتروشيمي،يكي از ابزارهاي ايمني وكنترل فشار،شبكه رهاسازي گازهاست كه درآخرين قسمت اين شبكه، برج فلر قراردارد.دراين شبكه گازهاي اضافي پس ازجمع آوري ازواحدهاي مختلف به سمت برج فلر فرستاده مي شودتا سوخته شوند .حجم زيادي ازاين گازها ازارزش سوختي بالايي برخوردار بوده ودربرخي موارد مي توان ازآنها به عنوان خوراك واحدهاي مختلف نيزاستفاده كرد .سوزاندن اين گازها درفلر علاوه برايجاد مشكلات زيست محيطي مثل انتشار گازهاي گلخانه اي ،انتشار آلاينده هاي هوا،صدا وبوي نامطبوع به نوعي هدردادن منابع اقتصادي نيزبه حساب مي آيند .ازآنجا كه اصلي ترين راه اتلاف انرژي درپالايشگاهها همين سيستم فلرينگ بوده وعمدتا " بيشترين ميزان آلاينده هاي زيست محيطي نيز ازهمين سيستم متصاعد مي گردد،توجه به بهينه سازي عملكرد واصلاح اين بخش ازاهميت بسزايي برخوردار بوده وهست. مطابق گزارش بانك جهاني، سالانه 150 بيليون متر مكعب گاز فلر مي­شود و ايران سومين كشورجهان در اين زمينه است؛ با توجه به اهميت اين گازها از لحاظ انرژي و همچنين مسائل زيست محيطي، جستجوي راهكارهايي جهت بازيابي اين گازها ناگزير مي­نمايد. يکي از اقتصادي ترين راهکارها در اين زمينه استفاده ازگاز فلر به صورت سوخت  مولدهاي برق مقياس كوچك و سيستم بازيابي گازهاي ارسالي به فلر (FGRS)  در صنايع نفت و گاز است، که در اين روش در نهايت ارزش ­آفريني ويژه­ اي به صورت انرژي­هاي الكتريكي و نيز حرارتي براي منبع انرژي که درحال حاضر در صنايع نفت گاز در حال تلف شدن است، به همراه خواهد داشت. شرکت فصبا با تکيه بر دانش فنی و تجربيات ارزنده خود در اين حوزه، آماده ارائه خدمات مشاوره ای ، امکان سنجی و اجرا می باشد.

خلاصه طراحی سیستم

این بخش شامل چهار قسمت عمده می باشد :

  • آنالیز گازهاي فلر:

مهمترين نكته درطراحی سيستم توليد برق از گازهاي فلر، آن است كه حضور سيستم DG دركنارسيستم فلرينگ موجود، خدشه اي درعملكرد اضطراري سيستم فلرينگ ايجاد ننمايد. لذا با توجه به اين نكته اطلاعات وداده هاي مورد نياز جهت طراحی سيستم انجام می گيرد.

  • فشرده سازي گاز فلر:

پس از پشت سر نهادن مرحله اول سيستمی خاص جهت فشرده سازي و بازيابی گازها جهت انتقال به واحدهاي DG مورد نياز است.كه اين سيستم گاها مستلزم ايجاد تغييراتی در سيستم فلرينگ موجودخواهد بود و همچنين نيازمند تجهيزاتی نظير كمپرسور جهت فشرده سازي گاز فلر می باشد

 

 

  • انتقال گاز بازیافتی به واحدهاي DG

مهمترين مسئله در اين مرحله انتخاب صحيح جنس و قطر لوله هاي انتقال با توجه به وجود تركيبات مضر گوگردي در گاز می باشد،كه تمامی لوله ها و اتصال از جنس مقاوم در برابر خردگی انتخاب ميشوندو قطر لوله با توجه به فشار و دبی گاز تعيين خواهد شد.  

  • طراحی وانتخاب DG مناسب

DG می تواند يا توربين گازي باشد و يا موتور گاز سوز، اما در حالتی كه بخواهيم از گاز فلر به عنوان سوخت استفاده كنيم می بايست از موتورهاي گازسوز استفاده كرد چون هم راندمان بالاتري نسبت به توربين هاي گازي دارند و هم قابليت كاركرد با گاز فلر را دارا می باشند. بنابراين ما ظرفيت مناسب موتور را با توجه به ميزان گاز بازيافتی از فلر محاسبه نموده و مناسبترين موتور را با در نظر گرفتن همه موارد از جمله مولفه هاي گاز و شرايط سايت انتخاب خواهيم كرد.